Van 6 september tot 1 november 2023 exposeert Arjan Kerkhof met ‘Hemels’ 13 van haar kleurrijke mozaïeken in de Grote Kerk in Dordrecht. Zeven daarvan verbeelden een onderdeel van het requiem en ook voor de overige zes panelen was klassieke muziek, zoals de Matthäus Passion van Bach en psalm 122, haar inspiratiebron. In alle mozaïeken staat het verlangen naar het hemelse, naar een betere wereld na dit leven, centraal.
Na haar studie technische natuurkunde koos Arjan Kerkhof (Dordrecht, 1965) al snel voor de wereld van muziek, beeldende en tekenkunst. Sinds 2006 maakt ze mozaïeken vanwege de enorme keuze aan materiaal die ze daarin kan verwerken. Bij het overlijden van haar broer – begaafd organist, dirigent van diverse koren en fervent verzamelaar van religieuze kunst en antiek – erfde ze een zeer diverse verzameling, zoals kruisbeelden, engelen, heiligenbeelden, reliëfs en monstransen. Deze heeft ze gebruikt om lievelingspassages uit de klassieke muziek van haar en vaak ook van haar broer, aan wie haar werk een eerbetoon is, op verschillende panelen uit te beelden. Daarnaast heeft ze een vast team dat voor haar rondkijkt, onder andere in kringloopwinkels, en dragen veel mensen spontaan materiaal aan, van scherven tot complete voorwerpen.
De mooiere wereld waar de muziek haar naar optilt, inspireert Kerkhof bij haar werk als beeldend kunstenaar. In de reformatorische opvoeding van haar broer en haar draaide het om de gedachte dat na onze tijd op deze slechte aarde het ware, hemelse leven begint. Haar broer viel vervolgens vooral voor roomse muziek en zij met hem, mede dankzij de aansprekende teksten die vaak in het Latijn zijn, een taal die ze beheerst en al decennialang zingt als alt in een oratoriumkoor. Hoe componisten als Bach, Mozart, Brahms, Mendelssohn en haar favoriet Verdi de dood en het leven erna in hun muziekstukken laten klinken en je optillen tot in de hemel, biedt haar een manier om aan dit hemelse verlangen in haar mozaïeken een vrijere invulling te geven dan de reformatorische. Dit maakt haar kunst caleidoscopisch en troostend. Kerkhof is blij met de mogelijkheid haar werk tentoon te kunnen stellen in de Dordtse Grote Kerk, een prachtige, historische plek waar ze zich op haar gemak voelt. Dat is belangrijk, omdat ieder mozaïek een deel van haarzelf is dat ze daarmee blootgeeft. Uiteindelijk hoopt ze haar eigen requiem in mozaïeken compleet te maken met voor elk van de 14 onderdelen een paneel.
Let op! De Grote Kerk is op maandag gesloten.