Yela de Koning (Trojan Wars) speelt de titelrol in deze hypermoderne Shakespeare met hoge hartslag en rake klappen. Het Nationale Theater bewerkte ‘Coriolanus’ van Shakespeare, waarin hij vlijmscherp de werking van de politiek, van machtsgroepen en van retoriek beschrijft. Tegelijk legt hij de wispelturigheid van de publieke opinie bloot: we zien hoe het volk Coriolanus het ene moment verafschuwt en even later weer toejuicht. Bovenal laat Shakespeare zien wat er in een samenleving gebeurt als verstand en gemeenschappelijk belang niet langer leidend zijn, maar emotie en opportunisme de boventoon voeren.
Vlijmscherpe en hypermoderne Shakespeare
Hypermoderne Shakespeare met hoge hartslag en rake klappen
Wanneer generaal Coriolanus als winnaar terugkeert uit de oorlog, juicht het volk haar toe. En dat terwijl ze haar voor de oorlog nog haatten. Gesteund door machtige vrienden stelt Coriolanus zich verkiesbaar voor het hoogste politieke ambt. Niets lijkt haar benoeming in de weg te staan, maar dan hitsen haar politieke vijanden het volk op. Coriolanus moet vluchten en sluit zich uit wraak aan bij de verslagen vijand, met maar één doel: vernietiging van de stad waarvoor zij haar leven zo vaak waagde.