Events

Kunstmin | Het Nationale Theater / Eline Arbo – De jaren

wo 16 nov. 2022
20:15

Over klassenverschillen en individuele kansen

Het met prijzen en jubelrecensies overladen meesterwerk van de Franse auteur Annie Ernaux

In 'De jaren' van Het Nationale Theater / Eline Arbo, naar het succesvolle boek van Annie Ernaux, vertellen vijf actrices samen het leven van één vrouw. Ze groeit op tussen het puin van de Tweede Wereldoorlog en ontworstelt zich aan haar middenstandsmilieu. Ze wordt schrijfster met een scherp politiek en sociaal bewustzijn. Aan de hand van foto’s, songs en nieuwsberichten vertelt ze over emancipatie, vrouw-zijn, klassenverschillen en individuele kansen. In losse scènes worden muzikale, vrolijke en melancholische herinneringen opgeroepen. Door één leven te volgen, zien we de wereld veranderen. ‘Alle beelden zullen verdwijnen. De dood wist alles in één seconde uit en dus moeten we iets redden van de tijd waar we nooit meer zullen zijn.’

'De jaren' is het met prijzen en jubelrecensies overladen meesterwerk van de Franse auteur Annie Ernaux. De Standaard der Letteren noemde het een ‘duizelingwekkende geschiedenis van een tijd en van een leven’. Voor regisseur Eline Arbo is het gedroomd materiaal. In het boek komen de twee lijnen samen die ze in haar werk verkent, enerzijds de ‘sociologische’ blik van 'Weg met Eddy Bellegueule' (2020) en anderzijds de krachtige vrouwen als protagonisten van 'De uren' (2021) en 'Yerma' (2021). Arbo: ‘Toen ik 'De jaren' las wist ik meteen: dit boek is voor mij geschreven. Annie Ernaux’ stijl is zo treffend en universeel dat al die herinneringen ook resoneren in mij. Haar beelden roepen een gevoel van nostalgie op, maar tegelijkertijd ook schaamte en woede.'

Vergelijkbare evenementen

Theatervoorstellingen

Kunstmin | Ruben Annink – 13 theatertour