De Dordtse binnenstad blijft verrassen met nieuwe winkels, horecazaken en andere ondernemingen. Daarnaast wordt er volop verbouwd en ontwikkeld. Zo wordt het pand van Omoda aan het Bagijnhof gerenoveerd en uitgebreid met de ruimte waar eerst Adam Brandstore zat. Boven komen moderne nieuwe appartementen.
Dordrecht is in beweging. Mooi toch?!
Schoenenliefhebbers kunnen opgelucht ademhalen. Omoda is tijdelijk te vinden aan de Voorstraat (midden). Het pand aan het Bagijnhof staat momenteel in de steigers voor een ingrijpende renovatie. Assistent filiaalmanager Manon Reijnders heeft er vertrouwen in en is blij dat de winkel in de tussentijd in Dordrecht open kan blijven. “We zitten hier prima. Het enige nadeel is dat het magazijn hier kleiner is en we zodoende minder opslagruimte hebben. We moesten keuzes maken waardoor we nu alleen de damescollectie, tassen en accessoires in de winkel hebben en geen heren- en kinderschoenen. We kunnen wel helpen door schoenen van andere filialen te laten komen om te passen. ” Manon verheugt zich erop om straks, volgens planning in maart 2022, met het fijne Omodateam in het schitterende nieuwe pand aan de slag te gaan. “Voor nu zie ik een geweldige wintercollectie binnen komen. En superleuk dat we die vanuit hier kunnen aanbieden.”
Half augustus opende de half Turkse jonge onderneemster Eline Kilincer haar koffiebar Talon Deli Café aan de Voorstraat. De ruimte heeft een mediterrane sfeer. Naast goede koffie met gluten- en lactosevrij zelfgemaakt lekkers als bananenbrood en taart, verkoopt ze ook mediterrane delicatessen als olijfolie, zongedroogde tomaten, tapenade, olijven, pesto en walnootboter. Al deze producten hebben walnoten als ingrediënt, allen afkomstig van de walnootboomgaard in Turkije van haar grootouders. “De smaak is fantastisch én de noten zijn heel erg gezond. Guilty maar healthy pleasures. Om die reden heb ik ook veel vegan opties.” Het idee voor de bar is ontstaan in coronatijd. Met een hotelschooldiploma op zak en een grote liefde voor horeca was het moeilijk om werk te vinden. De ruimte onder hun woning stond leeg en kwam in beeld voor een bar met mogelijkheden voor koffie to go en een paar zitplaatsen binnen én buiten. Ze gingen aan de slag en voilà, Talon: een fijne koffiebar en opa’s koosnaam voor oma.
Herenmodezaak Adam Brandstore heeft een nieuwe locatie. Op 1 september is de multibrandketen verhuisd van het Bagijnhof naar het pand waar voorheen n’Joy Chocolate zat. De sfeervolle hoeklocatie vlakbij het stadhuis, heeft een mooie lichtinval door de vele ramen. De ruimte is flink verbouwd en geschilderd, maar het resultaat mag er zijn, vindt ook verkoopster Annemieke. “Er is heel veel werk verzet, het is prachtig geworden. De winkel hangt weer bomvol met topmerken waaronder Tommy Hilfiger (komt in het najaar), State of Art, NZA, Vanguard en Gardeur, maar natuurlijk ook met onze eigen drie leuk geprijsde merken Adam, Duetz en Eagle & Brown. Een ongedwongen sfeer tijdens het passen, kopje koffie erbij en persoonlijke aandacht vinden we net zo belangrijk. Het is heerlijk als mensen goed geslaagd en tevreden de winkel uitlopen.” De vaste klanten van Adam Brandstore weten de weg naar de nieuwe locatie uiteraard al te vinden. Voor wie nog niet geweest is? Het enthousiaste en ervaren verkoopteam ontvangt je met open armen. Vanaf 11 oktober ook op iedere eerste zondag van de maand.
Wie op zoek is naar perfecte nagels, wimpers en wenkbrauwen kan sinds september terecht bij LOTT. Beautysalon aan de Voorstraat. Trotse eigenaresse is Charlotte van Geenen. De interesse in beauty was er al van jongs af aan. Tijdens haar studie deed ze in de avonduren al nagelbehandelingen. Nu, met diploma in the pocket, was het tijd voor de volgende stap: een eigen salon met de uitbreiding van wimper- en wenkbrauwbehandelingen. Het blijkt een schot in de roos. Wie een afspraak wil maken – dit kan online via haar website – moet geduld hebben. Voor de komende tijd zit Charlotte al helemaal volgeboekt. Wat haar succesformule is? “De ruimte is mooi, kijk eens naar het prachtige plafond. Ik neem bovendien ruim de tijd voor mensen. Ik zorg voor een kop koffie of glaasje champagne. Het is vertrouwd en gezellig, daarom komen veel klanten terug. Daarnaast is het werk dat ik lever natuurlijk ook gewoon goed. Ik volg de trends en blijf me ontwikkelen. Biab is bijvoorbeeld een nieuwe trend waarbij nagels van binnenuit op een natuurlijke manier versterkt worden. Nog niet veel nagelstylistes bieden deze behandeling aan. De afwisseling, het blijven ontwikkelen en zoeken naar uitdagingen maken dat ik elke dag zin heb om te werken. Het is mijn passie en werk tegelijkertijd.”
Carpaccio is meer dan een voorgerecht. (Bijna) iedereen vindt carpaccio lekker. Met deze uitgangspunten startte Kesslee Kasius (Mr. Carpaccio voor vrienden) CarpacciYo. Het is een mooi verhaal. De liefde voor carpaccio zat er altijd al in bij Kesslee, die waar mogelijk carpaccio bestelt en eet. Met zijn baas bij het Rotterdamse caférestaurant Ferry had hij het er wel eens over om carpaccio te gaan bezorgen. Want waarom wel pizza en geen carpaccio terwijl dat superlekker is? Grappig natuurlijk, maar toen brak corona uit en alles ging op slot, zo ook Ferry. Ga het maar proberen, zei zijn baas. Kesslee ging aan de slag en wat hij eigenlijk al wist, omdat iedereen carpaccio lekker vindt, gebeurde. Het ging als een trein. Het liep zelfs zo goed dat zijn baas inmiddels zijn compagnon is. “CarpacciYo is een verwenmoment voor iedereen”, vertelt Kesslee enthousiast. “We hebben een uitgebreide keuze uit carpaccio van kip, rundvlees, zalm en bieten, ook in wraps en salades en geschikt voor lunch en hoofdgerecht. Het succes van Rotterdam hebben we meegenomen naar Dordrecht. Dit is onze eerste echte zaak en het gaat ook hier al supergoed. Zo goed dat er inmiddels ook al plannen zijn voor Zoetermeer en Berkel en Rodenrijs.” CarpacciYo in Dordt: it’s a wrap!